T:018 251 6577

blog

Onze kijk op actuele zaken

Pensioenperikelen

dinsdag 03 juni 2014, 11:12:30
Auteur: Michel Halters
,,Papa? Twintig euro, is dat veel?”, vroeg mijn dochtertje mij enige tijd geleden. ,,Dat ligt eraan”, antwoordde ik. ,,Als we gaan shoppen of boodschappen doen, is het zo op. Als papa ervoor moet werken dan is het heel veel”.

Ik moest hieraan denken toen een directeur van een B.V. vroeg of hij een goede pensioenregeling had bij zijn B.V. Een pensioenregeling is niet goed of slecht. Ik denk dat het allereerst belangrijk is om na te gaan waarom je een pensioenregeling bij je eigen B.V. hebt afgesloten. In het verleden voerden fiscale motieven de boventoon. De kosten (met uitzondering van die van derden voor het maken van de berekeningen en overeenkomsten) van een pensioenregeling bij de eigen B.V. leidden wel tot belastingbesparing, maar niet tot uitgaven.

Door een pensioenregeling in eigen beheer te houden, kan dus een liquiditeitsvoordeel behaald worden. Het is echter goed te realiseren dat de laatste jaren de spelregels voor het onderbrengen van je pensioen bij de eigen B.V. erg complex zijn geworden. Dat de noodzakelijke berekeningen duur zijn omdat ze alleen door deskundigen kunnen worden gemaakt en de wetgeving vaak wijzigt, waardoor bestaande overeenkomsten vaak aangepast moeten worden, hetgeen de nodige kosten met zich meebrengt. De kosten van de pensioenregeling zouden wel eens veel meer kunnen zijn dan de fiscale voordelen.

Bovendien bevatten veel pensioenregelingen bepalingen over nabestaandenpensioen bij overlijden. Voor het uitkeren van het nabestaandenpensioen is vaak zo veel vermogen nodig dat men geen dividenden meer kan uitkeren. Daarom: als u in 2014 nog wilt profiteren van een tijdelijk lager tarief voor dividenden uit de B.V., kan een aanpassing van uw pensioenregeling dit wellicht mogelijk maken.

BLOGS onze kijk op ondernemen en de ondernemer

Blog

- 1957

- Succes

- Hans

Nieuws blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Aftrek dieetkosten

donderdag 16 mei 2019, 01:05:00

Non-concurrentiebeding in tijdelijk contract

donderdag 16 mei 2019, 01:05:00

Afzien van vergoeding door vrijwilliger

donderdag 09 mei 2019, 01:05:00

Fictieve erfrechtelijke verkrijging woonhuis

donderdag 09 mei 2019, 01:05:00

Werkgeversservices

Ons team gespecialiseerde medewerkers houdt zich graag voor u bezig met alle mogelijke werkzaamheden op het gebied van salarisadministratie en personeel. Ook voor advies en begeleiding bij reorganisaties, Arbowetgeving en ontslag kunt u bij ons terecht.

Accountants en Belastingadviseurs

Samen met u gaan onze gecertificeerde specialisten doelgericht op zoek naar de beste resultaten voor zowel de onderneming als de ondernemer. Daarbij opereren we met korte lijnen en op hoog niveau.

Assurantie- en Inkomensadviseurs

Verzuimregelingen, arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioenplanning, productaansprakelijkheid. Door uw risico’s te beheersen, kunt u zorgeloos doen waar u goed in bent: ondernemen. De kracht van uw onderneming ondersteunen en versterken is onze missie. Uiteraard zijn wij in bezit van de WFT-vergunning.

Ondernemersadvies

Beleidsadvies, bedrijfsopvolging of of uw dagelijkse beslommeringen. Werkend vanuit onze bedrijfsfilosofie – als ondernemers zoals u – zoeken we gezamenlijk naar het beste antwoord.

Accountants en Adviseurs

Voor de beste resultaten voor uw onderneming en u als ondernemer zijn we met ons team continu in touw. Beleidsadvies, pensioenplanning, salarisadministratie, personeelszaken, bedrijfsopvolging, audits, risicoadvies, inkomensadvies, financiƫle planning, etc.

Vestigingen

Reeuwijk

Buitenomweg 15
2811 BM Reeuwijk
Postbus 133, 2810 AC

T: 0182 516 577
F: 0182 527 063
E: info@vanderdoes.nl

Krimpen a/d IJssel

Zwanenkade 146
2925 AV Krimpen a/d IJssel

T: 0182 516 577
F: 0182 527 063
E: info@vanderdoes.nl

Terugbel service

Laat uw gegevens achter en wij bellen u zo snel mogelijk terug!
  • Naam *
  • Telefoonnummer
  • Onderwerp/Contactpersoon